Målsidor som konverterar

Vad är en målsida för annonser på Google Ads och varför ska du ha det? Vi förklarar och ger dig tips på hur du utformar en bra målsida för annonser som konverterar och ger dig fler kunder. Du får sänkta kostnader för dina klick och fler konverteringar.

Vad är en målsida?

Målsidor som konverterar

En målsida är den sida som annonserna i Google Ads skickar besökare till, när de har klickat på en annons. När du skapar en annons i Google Ads bestämmer du vilken sida annonsen ska leda till.

Många gånger är det bästa att skapa en ny sida som bara har till uppgift att vara målsida för annonser inom samma område. Ibland kan dock förstasidan inge ett sådant stort förtroende att det är den bästa sidan att skicka besökare till. Det kan du avgöra med ett A/B-test, mer om det längre ner.

En målsida för annonser syns oftast inte i huvudmenyn för hemsidan. Det är en sida som ligger utanför strukturen och bara har en enda uppgift – att få besökare från betalda annonser att konvertera.

Varför är målsidor viktiga?

Målsidan kan du utforma på bästa sätt för sökfraserna i fråga och eftersom du skapar målsidorna för ett specifikt område kan du ha ett smalt fokus. Att vara specifik gör att du kan öka konverteringsgraden.

Det gör också att du kan anpassa det första intrycket din hemsida ger till en besökare utifrån vad de har sökt på. Förstasidan på en sajt är ju oftast ett brett skyltfönster till alla dina tjänster, produkter och erbjudanden, medan målsidan fokuserar på en sak.

En bra målsida sänker din kostnad per klick

Google Ads använder sig av ett kvalitetsbetyg där din målsida bedöms utifrån ett par olika parametrar. Är din målsida optimerad och anpassad för just den sökningen kommer din kostnad per klick att gå ner samtidigt som konverteringsgraden sannolikt kommer gå upp. Win-win.

Vad bör finnas med på en målsida?

För att öka möjligheten att besökare konverterar när de kommer till hemsidan finns det vissa element som är bra att ha med. Vi rekommenderar att du har med följande element på en målsidan:

  • stark och tydlig rubrik

  • relevant och engagerande innehåll

  • recensioner och uttalanden från kunder, så kallade sociala bevis

  • optimerade bilder och illustrationer

Utöver ovan punkter bör målsidan i första hand vara utformad och optimerad för mobiler, då de allra flesta hemsidor har flest besökare från mobila enheter.

Optimera din målsida

För att få till den bästa målsidan finns det olika tips och trix du kan ta till. Här går vi igenom några för att förbättra konverteringsoptimeringen och konverteringsfrekvensen:

A/B-testning

A/B-testning innebär att du skapar två uppsättningar och testar vilken som presterar och konverterar bäst. Du kan A/B-testa annonser genom att skapa två olika annonser för samma sökfras och skicka besökare till samma målsida. Den annons som får flest klick och i nästa steg konverteringar är den annons som presterar bäst. Du kan också A/B-testa målsidor genom att ha samma annons som du sedan har två olika målsidor till. Den sida som genererar flest konverteringar är den som är bäst för annonsen och sökfrasen i fråga.

Heatmaps

Heatmaps är verktyg som ger dig information och data kring hur besökare rör muspekaren över sajten. Det hjälper dig att förstå hur besökaren fokuserar på sidan. Utifrån det kan du placera viktiga element på de platser på sidan där de flesta fokuserar.

Minimera distraktioner

Se till att bara ha det viktigaste för just sökfrasen i fråga på målsidan. Ha inte länkar till många andra sidor som gör att besökaren tappar bort sig och läser vidare om annat istället för att höra av sig till dig. Målet med en målsida är att besökaren ska få tillräckligt med information om ämnet de sökt på, så att de utan att läsa vidare på en annan sida hör av sig till dig.

Ha sökfrasen i fokus

Tänk hela tiden på vad det är för sökfras målsidan arbetar för. Allt på sidan ska anpassas utifrån sökfrasen. Det ska finnas tillräckligt med information för sökfrasen, men inte för mycket så att sidan blir överbelastad med information. Det är den stora skillnaden på en landningssida för att synas högt på Google med SEO och en målsida för annonser. SEO kräver mycket innehåll, landningssidor för annonser ska endast ha tillräckligt med innehåll.

Testa, justera och optimera målsidan

Testa att justera och förändra målsidan för att se om det ger effekten att fler besökare hör av sig. Annonser kan självklart optimeras, får annonserna många klick men utan att det följs upp med en tillräcklig mängd konverteringar är det dock oftast målsidan som behöver optimeras. Testa olika typer av design och innehåll på målsidan, för att hitta den som fungerar bäst.


Föregående
Föregående

SEO för små företag i bland annat Stockholm

Nästa
Nästa

Maximera ROAS, POAS, CTR och CPA